Mój dziadek był górnikiem

Mój dziadek był górnikiem

(J. Krajniewski, D. Micur, G. Vozsnak)

 I etap edukacji: klasy I-III

Dla najmłodszych uczniów proponujemy „zabawę w górnika”, by mogli się przekonać, jak pracowali ich przodkowie.

Na jednej z ekspozycji muzealnych zobaczą oni, jak wygląda kopalniany chodnik, wezmą do rąk górnicze lampki i hełmy, przekonają się, jakie inne przedmioty nieodłącznie towarzyszyły górnikom w pracy. Poznają ich nazwy oraz przeznaczenie. Zobaczą czym różni się współczesny mundur górniczy od tego z XIX wieku. Zorientują się jak honorowano ludzi szczególnie zasłużonych dla miejscowości, w której mieszkali.

W ostatniej części spotkania – warsztatowej – dzieci:

 – wykonają czako górnicze z dowolnie wybranym przez nie pióropuszem (w kolorze czarnym, czerwonym, zielonym lub białym), zaznajamiając się jednocześnie z jego symboliką. Poznają znaczenie wykonywanego zawodu. Na każdą czapkę nakleją górnicze insygnia, wyjaśniając ich pochodzenie.


lub


– ułożą puzzle z wizerunkiem galowego munduru górniczego, pokolorują wizerunki odznaczeń odwzorowując wygląd oryginału.

DSC_0005 DSC_0006 DSC_0019 DSC_0020 DSC_0027 DSC_0035 DSC_0036 DSC_0043 DSC_0046 DSC_0059 DSC_0062 DSC_0066 DSC_0069 DSC_0084DSC_0175 DSC_0179 - 1 DSC_0184